دسته‌بندی نشده

چگونه پلاستیک را بازیافت کنیم؟ – قدم به قدم

مراحل بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد  به این دلیل که پلاستیک یکی از محصولات کاربردی در صنعت می باشد . پلاستیک تقریبا در 70 درصد محصولات تولید شده که در زندگی روزمره با آن سر و کار داریم به کار برده شده است . از پلاستیک در ساخت لوازم پلاستیکی خانه و آشپزخانه استفاده می شود .

بسیاری از پخش های پلاستیک با خرید عمده پلاستیک از کارخانه، ظروف پلاستیکی بسیاری دارند که به مغازه داران عرضه می کنند.

سال هاست از پلاستیک در تولید لوازم پلاستیکی خانه و آشپزخانه استفاده می شود و استفاده ی کاربردی از لوازم پلاستیکی به دلیل ارزان بودن و همچنین سبک بودن محصولات آن ، بیش از بیش رونق گرفته است و همین موضوع باعث شده تا نگرانی های فراوانی در خصوص پلاستیک های رها شده در طبیعت داشته باشیم .

از طرفی به دلیل زمان بسیار بالایی که برای جذب پلاستیک توسط طبیعت نیاز است و این زمان ممکن است به هزاران سال به طول بیانجامد.

محصولات پلاستیکی بلا استفاده می تواند برای محیط زیست به شدت خطرناک باشد و باعث نابودی جانواران شده و به چرخه ی طبیعت و محیط زیست آسیب های فراوانی برساند .

به گزارش ایرنا سالانه حدود 300 میلیون تن پلاستیک  تولید شده و بیشتر آن ها به عنوان زباله در طبیعت رها می شوند .

همین موضوع اهمیت بازیافت پلاستیک را چندین برابر می کند و کشور ها را مجاب به آن کرده تا راهی برای حفظ محیط زیست و استفاده ی مجدد از پلاستیک داشته باشند .

مراحل بازیافت پلاستیک

مراحل بازیافت پلاستیک به صورت کلی برای دسته بندی های انواع پلاستیک می باشد و صرفا جهت آشنایی می باشد . لازم به ذکر است برای بررسی روند بازیافت پلاستیک به صورت تخصصی بایستی بابت هر نوع پلاستیک اطلاعات لازم درمورد آن را به دست آورید .

پلاستیک هایی که دیگر کاربرد ندارند و استفاده نمی شوند معمولا درون سطل زباله انداخته می شوند و بسیاری دیگر در طبیعت رها شده و باقی می مانند .

مراحل بازیافت پلاستیک ترتیب زیر می باشد .

  • جمع آوری پلاستیک های استفاده شده ( معمولا شما میتوانید این را از ضایعاتی ها و شرکت بازیافت زباله خریداری نمایید )
  • قرار دادن پلاستیک ها بر روی خط بازیافت پلاستیک ( تسمه نقاله ، نوار، میز کار )
  • جدا سازی اولیه ی پلاستیک بر اساس نوع پلاستیک
  • جدا سازی پلاستیک از فلز ، شیشه و … ( اغلب ضایعات پلاستیک ترکیبی از فلز ، چوب و شیشه می باشند ، در این مرحله بایستی این مواد از یکدیگر تفکیک شوند .)
  • جدا کردن رنگبندی های مختلف محصولات پلاستیکی
  • جدا سازی پلاستیک تمیز و کثیف ( منظور از این جدا سازی این است که شما بایستی پلاستیک های خشک و تمیز را از پلاستیک های چرب و خیس و روغنی تفکیک کنید
  • مرحله ی اول شست و شو
  • عملیان آسیاب پلاستیک ( در این مرحله پلاستیک های تفکیک شده درون آسیاب ریخته می شوند و آسیاب پلاستیک با قدرت بالا و تیغه های برنده ، آن را تبدیل به قطعات ریز ریز شده می کند )
  • شست و شوی ثانویه : بعد از اینکه پلاستیک آسیاب شد ، درون استخر آب سرد قرار می گیرند و چند ساعت در آن قرار میگیرند تا کاملا شسته شوند .
  • خشک کردن : بعد از شست و شوی ثانویه ، مواد پلاستیک درون تور های آبکشی قرار میگیرند و با حرارت ملایم خشک می شوند .
  • بسته بندی و ارسال به کارخانه پلاستیک سازی : در این مرحله از بازیافت پلاستیک های فرآوری شده درون کیسه های 50 کیلویی قرار می گیرند و برای شرکت های تولید کننده محصولات پلاستیکی ارسال می گردند .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *